Thursday, October 21, 2010

APA ITU SPSS??

  • SPSS adalah sebuah program komputer yang digunakan untuk analisis statistik.  Banyak ciri-ciri SPSS boleh diakses melalui menu pull-down atau boleh diprogramkan dengan proprietary 4GL sintaks bahasa untuk arahan.  sintaks pengaturcaraan Komando memiliki keunggulan menyederhanakan tugas yang berulang, dan pengendalian manipulasi data kompleks dan analisis.  Selain itu, beberapa aplikasi yang kompleks hanya boleh diprogramkan ke dalam sintaks dan tidak boleh dicapai melalui struktur menu. 
  • SPSS tempat kendala pada struktur fail dalaman, jenis data , pemprosesan data dan pencocokan jumlah gambar, yang bersama-sama jauh mempermudah pengaturcaraan. dataset SPSS mempunyai dimensi struktur jadual-2 di mana baris biasanya merupakan kes (seperti individu atau rumah tangga) dan medan mewakili pengukuran (seperti usia, jenis kelamin atau pendapatan rumah tangga). Hanya 2 jenis data ditakrifkan: berangka dan teks (atau "string").  Semua proses data berlaku secara berturut-turut kes pada kes melalui fail.  Gambar boleh dipadankan satu-ke-satu dan satu-ke-banyak, tapi tidak banyak-ke-banyak. 
  • SPSS dapat membaca dan menulis data dari ASCII fail teks (termasuk fail hirarkis), pakej statistik yang lain, spreadsheet dan database. SPSS dapat membaca dan menulis kepada luaran jadual database hubungan melalui ODBC dan SQL .

1 comment:

  1. Nice Post Semoga Post lainnya Bermanfaat Jangan Lupa Kunjungi Blog Ane http://aikawafaith.blogspot.com/

    ReplyDelete